Instrumenter

Ensemblet Dolcemente - vores instrumenter

 

 

 

 

Harpe fra Lyon & Heah

Harpen blev efter forbedringer af Hochbrucker i 1720 og Erards opfindelse af dobbeltpedalen i 1810 til den klassiske pedalharpe i sin nuværende form.
Harpens smukke, drømmeagtige klang har gjort den til et meget benyttet orkester- og soloinstrument. Anna Elisabeth Moe’s 3-pedal harpe er fremstillet af Lyon & Heah.

Celloen har fra det 17. århundrede (Gabrielli: Ricercari fra 1689) været et yndet soloinstrument indenfor kammer- og orkestermusikken. Dens dybe, fyldige og besnærende tone har indgået i mange værker af bl.a. Bach, Haydn, Beethoven og Schubert. Hans Garde’s cello er fremstillet af en violinbygger fra Klingentahl i 1780.

Hans Garde's cello fra 1780

Tværfløjte fra Pearl

Fløjten var oprindeligt kun et rør, som ved anblæsning kunne frembringe en tone, hvis højde eller dybde bestemtes af rørets længde. Fra det 17. århundrede indgår tværfløjten med sin bløde og runde tone i kunstmusikkens tjeneste og bliver senere et af den klassiske musiks hovedinstrumenter. Connie Kierstejn benytter mest en fløjte af mærket Pearl.

En bratsch (italiensk navn viola) er et strygeinstrument af violinfamilien. Den veksler i størrelse, da der ikke er nogen standardstørrelse for bratsch, som der er for violiner. En bratsch lyder dyb og mere dæmpet. Det er både større strenge og en tungere bue, der giver den typiske klang i instrumentet. Syssen Kappel spiller på en danskbygget Niels Møller fra 2001.

Pizzicato på bratschen

Klaver

Klaveret har sine rødder helt tilbage i oldtiden, men udvikledes i middelalderen til et praktisk brugbart instrument efter at det oprindelige “monochord” fik tastatur og flere strenge. Det moderne pianoforte fik sit store opsving og gennembrud allerede omkring 1750 og er idag et af den klassiske musiks betydeligste instrumenter.

Ensemblet Dolcemente - klassisk musik
48 14 47 10 | 40 40 89 89 | dolcemente@dolcemente.dk